Over ons

 

Al een tijd speelde bij het bestuur van Theater Binnenstebuiten het idee om ook iets te doen met jongeren.  Ook zij hebben iets te vertellen, misschien nog meer dan wij.  Na enkele contacten met jonge medewerkers begonnen de ideeën vorm te krijgen. Toen gingen we dus op zoek naar die Buitenbeentjes die het aandurven, de ‘goesting’ hebben om dat te doen voor een publiek.

Ook nu weer willen we dat zij, net zoals grote broer Theater Binnenstebuiten, een hechte groep worden, die vooral plezier beleeft aan het toneelspel en daardoor iets betekent voor zijn eigen publiek.

Theater is nu eenmaal een prachtig gegeven. Je kan er mensen mee ontroeren, amuseren of iets bijbrengen.

Een naam kiezen doe je niet zomaar.  Hij hoort zinvol te zijn want hij moet een heel leven mee.  Een naam moet ook goed klinken en gemakkelijk in de mond liggen.  De keuze van onze naam Buitenbeentje kwam bijna als vanzelf.  De naam werd dus afgeleid uit de naam van Theater Binnenstebuiten maar staat ook voor het feit dat jonge mensen die zich durven blootgeven op een podium wel buitenbeentjes zijn. 

 

 

Geschiedenis:

 

 

2018:

MISFITS:

Zaterdagochtend in de plaatselijke school, wekelijkse strafstudie.

Zeven studenten worden gedwongen negen uur bij elkaar te zitten.

Zeven jongeren.

Zeven vreemden.

Zeven verschillen.

Maar zijn ze wel zo verschillend?

 

 

2019:

GOD IS EEN MEISJE IN EEN
PLASTIEKEN TUINSTOEL:

Wanneer God haar vertrouwen in de mensheid kwijt is, wordt het de taak van Petra dit geloof te herstellen.  Ja, God is een meisje. En wat voor één?

Een tiener in de hoogdagen van haar puberteit. Zo besluit Petra dan ook om, samen met God, naar de aarde te trekken. Na heel wat  brainstormen, komt ze tot de conclusie, dat God enkel door het ontdekken van de ware liefde haar geloof kan herwinnen.

 

Ze gaat op zoek naar de ideale partner. Dit alles gebeurt vanuit een Italiaans restaurant, dat bovendien bezit is van een rijke maffiafamilie. De aanwezigheid van God is dus niet de enige ongewone toestand die zich hier afspeelt. Als dan ook regelmatig nog een koppel -dat verdacht veel op Jozef en Maria lijkt- komt binnenwandelen, is het hek helemaal van de dam.

 

Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een hilarische avond schaterlachen.  Misschien mag het publiek ook wel nog een woordje meespreken.

 

 

 

2022:

FRANKENSTEIN:

Viktor Frankenstein erft het kasteel van zijn beroemde overgrootoom Zoltan Frankenstein. Vol verwachting trekt hij met zijn knecht Kneut naar het dorp Smrntwsk, waar hij hoopt zijn droomkasteel te vinden. Bij aankomst blijkt er echter niet veel meer op hem te wachten dan een oncomfortabele ruïne. In het kasteel vinden ze een zogenaamd ‘wetenschappelijk werk’ van Frankensteins overgrootoom. Hij besluit om de instructies uit dit werk op te volgen. Ze fabriceren in een stormachtige nacht een artificieel, fatsoenlijk en hardwerkend mens, die het kasteel op minder dan een jaar tijd volledig restaureert. Natuurlijk, hebben ze niet zomaar een mens gebouwd… Zijn creatie blijkt een monster te zijn, althans in de ogen van anderen.

 

 

2023:

ADRES13:

Een pleintje, ergens te lande. Een bende vrienden, op dat pleintje. En dan plots…een gedaante. Op dat pleintje, ergens te lande…

 

Als twee vrienden een gedaante ontmoeten op het pleintje waar ze afspreken met hun vrienden komen ze voor een dilemma te staan. Brengen ze de rest van de bende op de hoogte of houden ze het geheim voor zich? Wie hun geheim al zeker niet mag ontdekken is Noor, het kleinere zusje van één van hen. Of is die slimmer dan de hele bende samen? Voorzichtig raakt de bende verstrikt in een web van absurde halve waarheden en leugentjes. Kunnen ze deze volhouden of vallen ze door de mand en leren we de waarheid achter ‘de gedaante’ kennen?

 

Adres 13 is een stuk over vriendschap en geheimen, de liefde tussen broers en zussen maar gaat evengoed om spreekbeurten over haar, over uitgestorven diersoorten en wielrennen.